Polityka, Psychologia wyglądu, Sukces

Beata Szydło – z makijażem, czy bez? Oto jest pytanie…

beata_szydlo

Beata Szydło zanim włączyła się w kampanię prezydencką Andrzeja Dudy, znana była z męskiego wizerunku, w którym dominowały garnitury, rozpięte, błękitne koszule, buty o męskim fasonie. Prezentowała się skromnie, z twarzą pokerzysty o minimalistycznej mimice, pozbawionej uśmiechu i makijażu, z prostym wręcz męskim uczesaniem. Wypowiadała się oszczędnie, w sposób rzeczowy, konkretny, bez wchodzenia w polemikę, mówiąc raczej cicho, głosem jednostajnym, bez szczególnej intonacji i dykcji.

Wizerunek Beaty Szydło uległ znaczącej przemianie po wygranych wyborach Andrzeja Dudy, gdy na szefową sztabu, zasłużenie z resztą, spłynął strumień wyrazów uznania, podziękowań i gratulacji. Beata Szydło zaczęła się uśmiechać, stała się miła, przyjazna i co najważniejsze – prezentowała się zupełnie inaczej. Pojawiły się spódnice, puder na twarzy, tusz na rzęsach, pomadka na ustach i nowe, bardziej kobiece uczesanie, także broszki w klapie żakietu. Metamorfoza ujawniła, że  Pani Premier jest kobietą, całkiem ładną, bywa, że poruszającą się z wdziękiem, choć może trudno mówić o seksapilu. Tak, czy inaczej przemiana jest ogromna i miała na celu ocieplenie odbioru osoby Pani Beaty Szydło, obecnej Pani Premier. Zabiegi wizerunkowe udały się i są przez Panią Premier konsekwentnie, z pełną determinacją podtrzymywane, co przejawia się między innymi w tym, że Pani Premier publicznie pokazując się, zawsze jest w makijażu.

Prof. Magdalena Środa w jednym z wywiadów powiedziała, że nigdy się nie maluje, nie lubi tego i najlepiej czuje się, gdy jest całkowicie naturalna. Jej zdaniem kobiety, które stosują makijaż mają trudności z samoakceptacją.

Psychologia wyglądu podchodzi do tematu makijażu znacznie szerzej i wielowarstwowo. Od zarania dziejów kobiety podkreślały swoją urodę, kamuflowały niedoskonałości po to, by zwrócić na siebie uwagę mężczyzn. Od tego bowiem zależało to, czy w ogóle przeżyją, czy będą miały szansę na potomstwo i zapewnienie sobie godziwej starości. Gdy kobiety były całkowicie zależne od mężczyzn, zaskarbienie sobie ich uwagi i zainteresowania było konieczne. Pomijając kwestie umów i porozumień matrymonialnych, uroda była dla kobiet zawsze istotna. Zatem poprawianie urody ma rodowód tak długi i bogaty, jak ludzki gatunek. Biorąc pod uwagę makijaż, jako element kobiecego wizerunku, możemy wyróżnić trzy grupy kobiet:

  1. Panie, które malują się codziennie;
  2. Panie, które w ogóle nie korzystają z makijażu;
  3. Panie, które makeup wykonują okazjonalnie.

 Dlaczego tak jest? Co o tym decyduje?

Poprzez makijaż lub jego brak kobiety wyrażają siebie, ujawniając swoje potrzeby, przekonania, wartości, sposób życia. Oznacza to, że przyglądając się kobietom, na podstawie samego makijażu lub jego braku, można o nich całkiem sporo powiedzieć.

Codzienny staranny makeup

Panie, które codziennie wychodzą z domu ze starannie wykonanym makijażem można podzielić na dwie grupy:

„Damy”, które są zdyscyplinowane, wytrwałe w działaniu, zwracające uwagę na detale i szczegóły. Bardzo często są estetkami, lubią ładne przedmioty, uporządkowane otoczenie, przewidywalność sytuacji. W relacjach z ludźmi ważne dla nich jest przestrzeganie norm społecznych, standardów zawodowych, profesjonalizm i klarowność sytuacji. Zwracają uwagę na etykietę, takt i dobre maniery. Często przykładają dużą wagę do swojego wyglądu, także do staranności wykonywanych zadań. Mogą mieć tendencję do perfekcjonizmu. Potrafią być konsekwentne i wytrwałe.

„Szlachcianki”, które mają trudności z zaakceptowaniem swojej osoby, swojego ciała, czy urody. Pragną być widziane z jak najlepszej strony, upiększając siebie, swoje życie, swoje historie. Dla nich przeglądanie się w lustrze społecznym bywa celem samym w sobie. Oznacza to, że mogą wieść życie inne od tego, jakie chciałyby. Można użyć sformułowania, że zakłamują swoją rzeczywistość. Czasem poprzez makijaż chcą zwrócić na siebie uwagę, co daje im złudne poczucie akceptacji otoczenia i bycia atrakcyjną. Dla wielu z nich uroda, atrakcyjność fizyczna jest miarą ich wartości, jako kobiety. Są gotowe zrobić wiele, poświęcić się, by były postrzegane z najlepszej ich zdaniem strony.

Damy od Szlachcianek różni to, że dla tych pierwszych makijaż jest tym samym elementem wizerunku, jak na przykład bielizna. Dla Szlachcianek makeup to być albo nie być atrakcyjną. To prawdopodobnie te kobiety miała na myśli Prof.Magdalena Środa.

O czym świadczy rodzaj makijażu, jego intensywność i moc wyrazu?

make-up-1155013_960_720e-kopaczMakijaż delikatny, prawie niewidoczny wybierają kobiety wrażliwe, delikatne, ostrożne, zwracające uwagę na emocje osób, z którymi się komunikują i w towarzystwie których przebywają. W sytuacjach trudnych czasem wycofują się, co nie znaczy, ze rezygnują z tego, na czym im zależy i o co zabiegają. Dążą wtedy do realizacji planów w sposób bardziej skryty i niejawny, lecz na ogół skuteczny. Ze względu na to, że są emocjonalne, mogą zdarzać się im zachowania impulsywne i gwałtowne.

madonna_at_the_premiere_of_i_am_because_we_areadele_live_2016_tourmalgorzata_rozenek_2014Makijaż stonowany, lecz wyraźny, często modny, gustowny stosują kobiety pewne siebie, zdecydowane, pełne energii do życia, lubiące wyzwania, ambitne i stawiające przed sobą czasem trudne zadania. Często są konkretne w działaniu, źle znoszą sytuacje niejasne, nieklarowne, ograniczające ich poczynania. Na ogół są autonomiczne i lubią stanowić same o sobie. Dobrze radzą sobie ze zmianą.

486095_14298867541_8a0f208884_zMakijaż ostry, ciężki, przerysowany, mocno podkreślone oczy, usta lub brwi można zauważyć u kobiet zabiegających o uwagę i akceptację otoczenia. Prawdopodobnie w ten sposób dążą one do zaspokojenia potrzeby bycia ważną, kochaną, akceptowaną. Paradoks polega na tym, że kobiety te pragną być akceptowane takie, jakie są, podczas gdy niemal cały czas są pomalowane. Pokazanie się z twarzą bez makeupu jest dla nich niewyobrażalne. Bywa, że śpią z mascarą na rzęsach, wykonują makijaż permanentny brwi, oczu, ust, albo wstają dużo wcześniej od swojego mężczyzny, by się pomalować, uczesać i pokazać ukochanemu w najlepszej swojej wersji. Dla tych pań atrakcyjność często jest miarą ich wartości kobiety i przydatności w życiu mężczyzny. Fizyczność według nich jest kluczowa, decydująca o powodzeniu i szczęśliwym związku.

amy-winehouse-sangre-cuadro-644x362tony_bennett__lady_gaga_cheek_to_cheek_tour_06_editedMakijaż ekstrawagancki to domena kobiet odważnych, aktywnych,niepokornych, idących pod prąd, które lubią wyzwania, chętnie łamią kanony i naruszają zasady. Bywają ofensywne, czasem żądne nowych wrażeń. Są niepokorne i zdecydowanie sprzeciwiają się narzucaniu im zdania, wkładania w ciasne ramy norm społecznych. Nie chcą być postrzegane jako delikatne, kruche istoty wymagające wsparcia i opieki mężczyzny. Często mają duszę zbuntowanej nastolatki. Niezależnie od wieku pozostają młode duchem.

Zasady korzystania z makijażu w kobiecym wizerunku biznesowym i politycznym

Prof. Jadwiga Staniszkis (em., Universität Warschau)

Prof. Jadwiga Staniszkis (em., Universität Warschau)

Makeup w kobiecym wizerunku biznesowym i politycznym jest obowiązkowy. Pełni taką samą funkcję, jak poszczególne elementy garderoby. W świecie biznesu i polityki po prostu nie wypada pojawić się z twarzą pozbawioną makijażu w ogóle. Im ważniejsze spotkanie, tym bardziej makijaż jest konieczny. Wskazane jest, aby był on delikatny, dzienny, dyskretny. Unikać należy makijażu zbyt wyrazistego, ciężkiego, przerysowanego, zbyt mocno wytuszowanych rzęs, zbyt mocno podkreślonych oczu, czy ust. Dobrym elementem makijażu jest czerwona pomadka na ustach. Wzmacnia ona wizerunek, dodając mu energii, siły i mocy wyrazu.

Co mówi psychologia wyglądu o kobietach, które wcale się nie malują? Napiszę o tym za tydzień.

Kolorowego czasu Wam życzę.

Poprzedni post Następny post

Przeczytaj także:

Brak komentarzy

Skomentuj

Przeczytaj poprzedni wpis:
Powiedz, czy lubisz nosić krawat a powiem Ci kim jesteś?

Krawat ewidentnie pozostaje częścią męskiego ubrania mimo prób zawłaszczenia go przez kobiety oraz pomimo prób włączenia go przez projektantów do damskich stylizacji. Jednak niezależnie od wszystkiego krawat był,...

Zamknij