Powiedz, jakie buty lubisz nosić, a powiem Ci kim jesteś…

Według założeń psychologii wyglądu na podstawie stroju, doboru fryzury i kolorów można uzyskać sporo informacji na temat cech charakteru człowieka, jego osobowości, pewności siebie, przeszłości, dzieciństwa, relacji z rodzicami. Oczywiście informacje te wymagają weryfikacji podczas rozmowy i w trakcie poznawania wzajemnego poznawania się, lecz w początkowej fazie nawiązywania kontaktu mogą być bardzo pomocne np. dla dobrze przeszkolonego handlowca.

Istotnym i jednocześnie bardzo ciekawym źródłem informacji jest obuwie, stanowiące nieodłączny element każdej stylizacji. Dostarczają one dużo konkretnych informacji na nasz temat, czego na ogół zupełnie jesteśmy nieświadomi.

Wybór butów, jakiego dokonujemy, ich styl, charakter, kolor, surowiec, z jakiego są wykonane wcale nie jest przypadkowy. Wybieramy obuwie takie, a nie inne, sięgamy właśnie po tego rodzaju buty, inne zaś odstawiamy na bok. Dzieje się tak nawet wówczas (a może przede wszystkim wówczas), gdy mamy do czynienia z osobami, które uważają, że moda jest dla nich bez znaczenia, które kupują buty głównie po to „byle nie chodzić boso” i że najważniejsze, aby buty były wygodne, a reszta się nie liczy. Taki wybór to też wybór.

U podłoża każdego wyboru kryją się istotne przesłanki, dla których takiego wyboru dokonujemy, a są one skutkiem całego szeregu doświadczeń i przeżyć z przeszłości. I tak na przykład masywne buty o grubych podeszwach noszą osoby o zachwianym poczuciu bezpieczeństwa i słabej pewności siebie.

Buty sportowe zakładają osoby, które cenią sobie wolność i swobodę działania.

Butów delikatnych i lekkich poszukują ci, którzy czują się zdominowani przez ważne osoby z ich otoczenia i chcieliby uciec z danego miejsca. Jeśli buty są zbyt delikatne w stosunku do reszty stroju, może to oznaczać, że ich właściciel wypełnia obowiązki ponad swoje siły.

Duża ilość ozdób na butach pokazuje problemy rodzinne i chęć dowartościowania się, czyli przez preferowanie ozdobnego obuwia, niektórzy z nas próbują ubarwić swoje dzieciństwo.

Obuwie lekkie o ostrych noskach, sprawiających wrażenie delikatnych wskazuje na osobę, w dzieciństwie, której dominującą rolę pełniła kobieta, mająca ostateczne zdanie w istotnych sprawach w domu.

Buty brudne, sfatygowane, zniszczone lub ciężkie, z metalowymi elementami sugerują trudne dzieciństwo, niezaspokojoną potrzebę bezpieczeństwa psychicznego.

Podejmując się analizy wyglądu, należy brać pod uwagę panującą modę, która w przypadku osób otwartych na zmiany, poszukujących nowych oświadczeń, będzie miała istotne znaczenie.

Wygodne buty

Niektóre osoby są skłonne zrezygnować z pięknych i modnych butów, nawet w dobrej cenie, tylko dlatego, że „jakoś się w nich nie czują” albo, że „są za mało wygodne”; „leżą jakoś nie tak”. Wygoda obuwia to dla niektórych osób najistotniejsze kryterium dokonania zakupu. W tym przypadku mamy do czynienia, z tzw. kinestetykiem, czyli osobą, która odbiera świat głównie poprzez zmysł dotyku, powonienia i smaku.

Kinestetyk to osoba, która potrzebuje przestrzeni, ma silną potrzebę komfortu, wygody, swobody w działaniu, możliwości przemieszczania się, decydowania samej o sobie. Ma potrzebę niezależności i autonomii, będzie źle znosiła wszelkie ograniczenia, presję oraz próbę narzucania jej zdania. Dla niej bezpośredni kontakt z ludźmi ma kluczowe znaczenie. Oznacza to, że jeśli chcemy z taką osobą coś uzgodnić, załatwić, omówić, zrobimy to najskuteczniej podczas spotkania przy kawie, podczas spaceru, wspólnej jazdy samochodem. Załatwienie sprawy przez telefon lub drogą mailową raczej nie wchodzi w grę.

Klient kinestetyk

Kinestetyk to klient, który wybierze określony model butów tylko dlatego, że czuje się w nich doskonale. Co ciekawe – klient ten dokona zakupu również wówczas, gdy wcale nie zamierzał kupować obuwia, wchodząc do sklepu. Kinestetyk przymierzając buty, od razu wie czy odpowiadają mu one, czy absolutnie nie. Jeśli kinestetykowi buty „nie leżą” wówczas bez znaczenia jest to, że są one ładne, modne, mają okazyjną cenę. Kinestetyk niekoniecznie kieruje się takimi kryteriami jak cena, wygląd, moda, okazja – owszem te kryteria są dla niego ważne, jednak nie decydują o dokonaniu zakupu.

Otwartość na zmiany

Są ludzie, którzy przez wiele lat, niezmiennie kupują ten sam lub bardzo podobny model obuwia i noszą je tak długo, aż je całkiem „schodzą” i zużyją. Co to może oznaczać?

Prawdopodobnie mamy do czynienia z osobami, które lepiej czują się z znajomym otoczeniu, wolą sytuacje przewidywalne, wiadome, powtarzające się, niezmiennie. Gorzej natomiast znoszą sytuacje nowe, niezbyt dobrze lub nawet źle reagują na zmiany, sytuacje nieprzewidziane, wszelkiego rodzaju niespodzianki. Te osoby bardzo ostrożnie podchodzą do zmian, potrzebują się z nimi oswoić, przyjrzeć się im przez jakiś czas a i tak mogą je odrzucić. Są to osoby, którym bardzo trudno jest zmienić sytuację, w której się znajdują, nawet, jeśli ta sytuacja jest dla nich niekomfortowa, nieprzyjemna, niszcząca je, destrukcyjna. Osoby takie wyznają zasadę, że: lepsze jest znane piekło niż nieznane niebo, bo nawet, jeśli obecne życie jest trudne to nowe życie – ich zdaniem – wcale nie musi być lepsze, a może nawet być gorsze, więc, po co się narażać?

Taka osoba to klient, ostrożnie dobierający obuwie, wiele razy je przymierza, wciąż niepewny swojego wyboru i niezdecydowany. W końcu wybierze model obuwia podobny lub identyczny z tym, który właśnie ma na nogach. Może także absolutnie zrezygnować z zakupu lub pospiesznie opuścić sklep, jeżeli sprzedawca będzie zachęcał go do modnych modeli obuwia, o nowym fasonie, wskazując, że „teraz wszyscy kupują takie buty”. Ten klient woli to, co sprawdzone, preferuje rodzaj butów, jakie nabył w poprzednim sezonie – żadne inne, a najlepiej będzie, jeżeli zakup i tym razem dobierze mu ta sama pani, która doradziła mu poprzednio. Jest to klient wierny, ceniący te sklepy, które pozostają w tym samym miejscu.

Buty, jako element wizerunku biznesowego i politycznego

Buty dostosowujemy do rodzaju wykonywanej pracy, trybu życia i możliwości finansowych. Niewskazane są buty wsuwane, mokasyny, obuwie sportowe, różnego rodzaju półkozaki oraz wszelkie buty na grubych, gumowych podeszwach lub na protektorze.

Inne nieco są wymagania dotyczące wizerunku biznesowego i politycznego kobiet i mężczyzn.

Mężczyzna powinien być zaopatrzony w półbuty skórzane, na skórzanej podeszwie i koniecznie wiązane.

W przypadku pań ważnym elementem obuwia jest obcas, który nie powinien być zbyt wysoki. Sukienki i spódnice wymagają butów na obcasie.

Buty z ostrym noskiem wskazują na osobę pewną siebie, zdecydowaną, kroczącą odważnie do przodu, natomiast buty z noskiem zaokrąglonym sugerują przychylność, chęć współpracy i współdziałania. Dlatego też w zależności od tego, jak chcemy być postrzegani możemy dobierać buty z odpowiednio ukształtowanym noskiem.

Kolor obuwia ma znaczenie o tyle, o ile nie zakłóca ogólnego wrażenia i jest spójny z całością. Z pewnością obuwie w kolorach jaskrawych, mocno nabłyszczane, może wywoływać dysonans w odbiorze naszej osoby i niepotrzebnie odwracać uwagę od kwestii merytorycznych podczas spotkania biznesowego.

Kolor butów w męskim wizerunku jest uzależniony od koloru spodni, garnituru. Lepiej prezentują się półbuty czarne z lekko nabłyszczanej skóry niż buty brązowe.

Na jakie buty się zdecydować?

Ze względu na to, że obuwie jest istotnym źródłem informacji o człowieku, wymaga szczególnej uwagi w kreowaniu wizerunku biznesowego i politycznego. Zatem jeżeli chcemy być postrzegani, jako osoba dobrze sytuowana i zamożna, potrafiąca zadbać o swoje potrzeby, zaradna i przedsiębiorcza, wówczas najlepiej jest wybrać buty dobrej, jakości, na skórzanej podeszwie.

Buty nie mogą być ani zbyt nowe ani zbyt zniszczone.

Najistotniejsze jest jednak to, aby były czyste. Czystość butów jest kluczowa, gdyż nawet najlepiej ubrana osoba będzie prezentowała się źle w brudnym obuwiu, choćby najwyższej klasy. Z pozoru nienagannie ubrany handlowiec, w zapiętym starannie w uniformie eleganckiego garnituru – zdradzi swoją nerwowość i niepewność w interesach poprzez obuwie źle dobrane, niedoczyszczone lub mocno znoszone. Rzut oka na buty może spowodować utratę zaufania klienta, które handlowiec zyskał przy pierwszym wrażeniu.

Czasu w dobrej jakości obuwiu Wam życzę.

http://metro.gazeta.pl/metro/1,50145,2391340.html

http://www.spodpantofla.pl/berlusconi-obama-cameron-buty-politykow/

 

 

Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *