Biznes, Droga, Sukces

Metafizyka uśmiechu a sukces

Uśmiech to muzyka duszy, Człowiek uśmiechnięty podwaja swoje możliwości, co potwierdza nie tylko życie codziennie, lecz także mówią o tym szeroko zakrojone badania psychologiczne zgłębiające istotę uśmiechu i jego znaczenia w życiu społecznym. Nie powinno to nikogo dziwić, gdyż wpisując w wyszukiwarkę internetową słowo uśmiech, otrzymujemy kilka milionów wyników.

Uśmiech szczery, czy sztuczny? Jak rozpoznać?

Szczery uśmiech aktywuje 17 mięśni twarzy, szczególnie tych w okolicy oczu – z którymi kobiety najczęściej walczą w gabinetach medycyny estetycznej. Zatem twarz osoby szczerze rozweselonej będzie bardziej pomarszczona niż twarz kogoś, kto śmieje się, bo tak wypada.

Ponadto uśmiech towarzyszy takiej emocji jak radość. Emocja ta, jak każda inna, niesie ze sobą energię, a energia z kolei ma taką naturę, że pojawia się, trwa i powoli wyczerpuje. Oznacza to, że emocje autentyczne pojawiają się na ludzkiej twarzy w określonej sytuacji i przez jakiś czas trwają, osiągając swoje apogeum, po czym powoli wyciszają się. Ów proces oddalania się emocji trwa także wówczas, gdy sytuacja przeminęła, skończyła się. Zatem szczery uśmiech przez jakiś czas widoczny jest na twarzy i powoli wygasa. Widać to wówczas, gdy twarz jest z pozoru poważna, lecz jeszcze w kącikach oczu i ust czai się wcześniejsza radość. Radość sztuczna, wymuszony uśmiech trwają znacznie krócej i bardzo szybko znikają z twarzy, co widać wtedy, gdy ktoś się uśmiechnął, a po chwili stał się całkowicie poważny. Często stosowany cheese podczas sesji fotograficznych aktywuje raczej uśmiech sztuczny niż szczery, a od dawna wiadomo, że najlepsze portrety są wtedy, gdy model jest autentyczny, a jego emocje prawdziwe.

  Uśmiech profesjonalny

Są zawody, w których powitanie klienta uśmiechem jest konieczne i innej opcji nie ma. Są jednak ludzie, którzy uważają, że taki uśmiech jest sztuczny, wymuszony i nieszczery.

Czym innym jest uśmiech nieszczery, a czym innym jest uśmiech profesjonalisty. Wielu ludzi pracujących w bezpośredniej obsłudze klienta lubi swoją pracę i  chętnie spotyka się z ludźmi. W ich przypadku takie określenie byłoby krzywdzące. Uśmiech recepcjonistki w hotelu, sprzedawczyni w sklepie, kelnera w restauracji, czy stewardessy w samolocie jest takim samym elementem wizerunku, jak odpowiednio dobrany strój. Jest wyrazem szacunku dla obecności gościa, klienta, pasażera i oznacza, że w chwili kontaktu z klientem potrzeby tego ostatniego są istotniejsze niż potrzeby czy humor obsługi. Tak czy inaczej czujemy niesmak, gdy jesteśmy obsłużeni byle jak, nieuprzejmie, z ponurym wyrazem twarzy – co sprawia, że nie mamy ochoty wracać i narażać siebie na podobne traktowanie.  Uprzejma, przyjazna, miła i uśmiechnięta obsługa sprawia, że czujemy się szanowani, mamy przyjemne odczucia i chętnie wrócimy, by ponownie skorzystać z usługi, czy dokonać zakupu.

Uśmiech przez telefon

Jest to ten rodzaj uśmiechu, który słychać mimo, że go nie widać. Sprawia to fenomen naszego mózgu, który doskonale odbiera emocje rozmówcy na odległość. Wystarczy, że słyszy głos rozmówcy i już „wie”, rozpoznaje jego stan emocjonalny. To dlatego w sprzedaży telefonicznej tak wiele czasu zajmuje trening mówienia „uśmiechniętym głosem”.

 Dlaczego się uśmiechamy?

Poprzez uśmiech informujemy otoczenie, że :

  1. Jesteśmy nastawieni pozytywnie, można nam zaufać, można do nas podejść, zapraszamy do kontaktu.
  2. Jesteśmy w dobrym nastroju, coś sprawiło nam radość.

Są jednak sytuacje, gdy uśmiechamy się mimo iż wcale nie jest nam do śmiechu. Dzieje się tak wówczas, gdy jesteśmy zakłopotani, czujemy się niepewnie, gdy chcemy ukryć dyskomfort, bądź zawstydzenie. To dlatego w niektórych sytuacjach zdarza się, że ktoś przesadnie żartuje i próbuje rozbawić otoczenie. Może niekoniecznie jest duszą towarzystwa, bądź osobą o zdolnościach komika. Być może pod uśmiechem kryje się lęk, obawa przed ośmieszeniem, krytyką lub agresją ze strony innych. Trudno bowiem śmiać się z kogoś, kto sam żartuje na swój temat.

 Jak często się uśmiechamy?

Dzieci śmieją się ok. 400 razy dziennie. Prawdziwe jest też powiedzenie, że Dzieci, śmiech i płacz noszą w jednej torebce. Tak rzeczywiście jest. Dzieci bez trudu przechodzą z jednej emocji w drugą. Rozbawione dziecko w jednej chwili może się głośno i żałośnie rozpłakać. Z wiekiem tracimy tę umiejętność, uczymy się samokontroli i śmiejemy się coraz rzadziej. Dorośli śmieją się już tylko ok. 15 razy dziennie. Ma na to wpływ wiele czynników m.in. takich jak wychowanie i stereotypy społeczne. One to nakazują chłopcom, by byli poważni, a dziewczynkom, by ładnie się uśmiechały. W rezultacie kobiety uśmiechają się częściej niż mężczyźni oraz częściej odwzajemniają uśmiech, ponieważ brak uśmiechu obniża ich atrakcyjność. Kobieta poważna uznawana jest za smutną, nieszczęśliwą, bądź wyniosłą i stwarzającą dystans. Natomiast mężczyzna z poważnym wyrazem twarzy odbierany jest jako silny, dominujący.

Co pokazują badania psychologiczne?

Uśmiech to jedyna emocja, która zaprasza do zawierania znajomości i otwartej komunikacji, co przekłada się na większą liczbę relacji i zawieranych kontraktów biznesowych.

Uśmiech zwiększa wiarygodność i otwartość na współpracę w biznesie. Dzieje się tak szczególnie podczas pierwszego spotkania, gdy zależy nam na zrobieniu dobrego wrażenia i zjednaniu sobie ludzi.

Uśmiech otwiera nas na ludzi i relacje, zaprasza do znajomości.

Uśmiech rozluźnia mięśnie rąk i nóg, przez co sprzyja otwartej postawie ciała, a ta z kolei wpływa na lepszy odbiór rzeczywistości, zbieranie informacji oraz przyspiesza proces uczenia się.

Ludzie uśmiechnięci odbierani są, jako bardziej atrakcyjni i inteligentniejsi.

Ludzie, którzy chętnie i często się uśmiechają są optymistyczni, szybciej znajdują rozwiązania w trudnych sytuacjach i potrafią łagodzić konflikty.

Uśmiechnięci pracownicy lepiej zarabiają i zwiększają dochód firmy o ok. 15%

Przeprosiny połączone z uśmiechem sprzyjają wybaczeniu i złagodzeniu kary.

Dobry humor obniża stres, a uśmiech wpływa pozytywnie na zdrowie. Ludzie uśmiechnięci i zadowoleni z życia rzadziej chorują.

Uśmiech ma zatem ogromną wartość – jest najprostszym sposobem podjęcia kontaktu z ludźmi, jest podstawą relacji interpersonalnych, biznesowych. Szeroko i skutecznie jest stosowany w polityce podczas wszelkiego rodzaju kampanii wyborczych.

Uśmiech niesie radość, nadzieję, sprawia przyjemność obdarowywanemu i darowującemu go. Uśmiech sprawia, że czujemy się lepiej oraz poprawia się samopoczucie ludzi, z którymi się kontaktujemy. Zatem dobrze jest od uśmiechu zaczynać nie tylko rozmowę, lecz każdy dzień.

Uśmiech, jako narzędzie zmiany własnego stanu umysłu

Oczywiste jest, że poprawia się nam humor, gdy ktoś się do nas uśmiechnie, bo na ogół  bezwiednie uśmiech odwzajemniamy. Przeprowadzono dokładne badania, by sprawdzić, dlaczego tak się dzieje? Okazało się, że odpowiadają za to neurony lustrzane w naszym mózgu, których zadaniem jest odzwierciedlanie zachowań innych członków społeczności. W ten sposób zdobywamy umiejętności konieczne do życia w grupie.

Ciekawe jest natomiast to, że humor nam się poprawia także wówczas, gdy jesteśmy smutni, przygnębieni, lecz na przekór swojemu samopoczuciu prostujemy plecy i przybieramy uśmiechnięty wyraz twarzy. Nie ważne że to wszystko wymuszone, nieszczere i na siłę. Ważne, że skuteczne, bo mózg reaguje zmianą samopoczucia, autentycznie nastrój się poprawia i zaczynamy się uśmiechać naprawdę. Sprawdźcie koniecznie. To działa.

Uśmiechniętego czasu Wam życzę.

Człowiek uśmiechnięty podwaja swoje możliwości (japońskie przysłowie).

Miej czas, aby pomysleć – to źródło mocy. Miej czas na modlitwę – to największa siła na Ziemi. Miej czas na uśmiech – to muzyka duszy. (Matka Teresa z Kalkuty)

 

Poprzedni post Następny post

Przeczytaj także:

Brak komentarzy

Skomentuj

Przeczytaj poprzedni wpis:
Stereotypy w polityce, czy stereotypy społeczne?

Miałam przyjemność zostać zaproszona do Debaty Kobiet w TVN BiS, którą sprawnie i profesjonalnie prowadziła Katarzyna Karpa-Świderek. Tematem były Stereotypy w polityce, a dokładnie: Czy wiek Pierwszej Damy...

Zamknij